November 2013
„Kõik ütlevad, et ma olen hull ja küsivad, kas ma ei karda kukkuda? Inimesed, kes ei tegele mootorratastega, ei saa sellest maailmast aru. Olen tegelikult elu aeg tahtnud adrenaliini ja kiirust kogeda,“ räägib senini ülinaiselike aladega nagu võistlustants ja modellindus tegelenud motoringrajasõitja Anastassia Kovalenko (22).
„Tundsin, et midagi on mu elust puudu,“ tunnistab Anastassia, kes suurema osa oma elust on tegelenud väga naiselike aladega nagu võistlustants, klaverimäng ja modellindus. „Vaatasin ringrajasõitja Maarja Nooraku pilte ja siis saingi teada, et naised võivad ka selle alaga tegeleda,“ oli Anastassial miskipärast eksiarvamus, et ringrajale pääsevad vaid mehed. „Siis mul tekkiski kõige suurem soov, et tahan ka.”
Rajal alles kaks aastat
Üks Anastassia tuttav oli kuulnud, et tütarlaps on uurinud paljude käest, et kuidas küll ringrajale sõitma pääseks. „Üks hetk sõber helistas ja kutsus mind Aravete kardirajale kaasa, kui rühm tänavasõitjaid sinna harjutama läks,“ meenutab Anastassia kõige algust 2012. aasta kevadel.
Anastassia muudkui proovis ja harjutas Aravete kardirajal. Motodepoo Team Greeni liige märkas Anastassiat ja arvas, et noorest naissõitjast võib veel asja saada ning aitas teda nõu ja jõuga. Järgmiseks hooajaks vahetas näitsik oma 250 kuubikulise bike juba suurema 600 kuubikulise Kawasaki vastu ning tutvus Audru ringrajal Hanno Veldiga, kes teda ka treenima hakkas.
Sel aastal võttis Anastassia hooaega eriti tõsiselt ning asus ka võistlema. C-klassis ehk hobi klassis tõusis näitsik enda sõnul üsna kiiresti esikolmiku hulka. Seal võistleb kokku aga üle kahekümne mehe. Hooaja keskel hakkas ta võistlema ka veidi tugevamate võistlejatega Rookie 600 sportklassis. „Viimasel võistlusel oligi niimoodi, et olin ühe klassi autasustamisel poodiumil, kui mulle anti mikrofon kommentaarideks ja ütlesin, et pean jooksma, sest kohe hakkab järgmise klassi start!“ muigab Anastassia. Näitsiku hooaeg oli nii tihe, et võistlusel ei jõudnud üht sõitu õieti lõpetadagi, kui juba tuli järgmise sõidu stardis olla.
„See hooaeg oli mu jaoks ikka tohutu edasiareng! Sain ühe soomlasega tuttavaks, kes sõitis kunagi maailmameistrivõistlustel ja käisin mitmel etapil tema tiimis Soomes sõitmas,“ räägib Anastassia ja lisab, et soomlased on palju kiiremad kui eestlased. „Sain Sami Pennalt väga hea koolituse ja Eestisse tagasi sõitma tulles, olid ringiajad märgatavalt paremaks muutunud,“ on Anastassia isegi veidi üllatunud oma väga kiire arengu üle.
Võistlustants, klaverikool ja modellitöö
Tegelikult on Anastassia senini palju-palju naiselikema aladega tegelenud. Kümme aastat tema elust kuulus tihedatele võistlustantsutrennidele ja -võistlustele. Lisaks on ta lõpetanud klaveri alal muusikakooli. „Kõik alad, millega olen tegelenud, on olnud väga naiselikud, lisaks on ette tulnud hobi korras modellitöid, sest mu vend on stilist ja juuksur Deniss Kovalenko ja olen tema šõudes modellina osalenud,“ jutustab noor naine.
Anastassia õde Anna tegeleb samuti ülinaiseliku alaga nagu iluvõimlemine ja pürgib sel alal ka olümpiale. Anna on seitsmekordne Eesti meister. „Tal on kodus pea sada karikat,“ märgib Anastassia.
„Ema on alati öelnud, et, tema soov oli, et oleksin naiselik ja käiksin võistlustantsus, ent mina soovisin pidevalt tegeleda nende aladega, mis olid rohkem omased poissmeestele – nagu näiteks jalgpall,“ naerab Anastassia. „Ma ei oskagi täpselt öelda, kust ma selle motopisiku sain, sest meie peres ei ole mitte ühtegi motosõitjat, ja terve meie pere on rahuliku elustiiliga – pole kedagi , kes käiks benjit hüppamas või mäesuusatamas, maksimaalse adrenaliini saab meie pere vist lõbustuspargist,“ imestab Anastassia oma ekstreemhuvi üle.
Ringrajal puhkab pead juristitööst
Amet, mida Anastassia õpib ja sel alal ka töötab, on aga hoopis teisest valdkonnast – näitsik tudeerib Tartu ülikooli õigusteaduskonnas magistrantuuris ja on juba töötanud ka advokaadibüroos Sorainen. „Kolisin nüüd Tallinnast Tartusse, et keskenduda rohkem õpingutele. Juristi töö võib tihti olla vaimselt väga kurnav. Sõites saan ma aga end vaimselt välja puhata, sest keskendun ainult rajale ja kiirustele – see kurnab mind küll füüsiliselt, kuid see-eest vaimselt ma puhkan,“ räägib jurist, et ekstreemsused aitavad tal vaimselt raskest tööst välja puhata.
Üle kõige armastab Anastassia ringrajal kurve võtta
Kui Anastassia elus esimest korda mootorratta selga istus ja sõitu proovis, mõtles ta, et ta ei mõista, miks inimesed sellega sõita tahavad, sest see on ju nii raske! „Ma ei saanud sellest üldse aru! Väga raske oli manööveradada – esimeses sõidutunnis näiteks keerasin lenksu ja vajutasin pidurit samal ajal, siis muidugi kukkus ratas ümber! Ja kui õppesõidus läksin linna vahele ja sõitsin 50 kilomeetrit tunnis, siis see tundus nii suur kiirus olema – tundus, et sõidan kiiremini kui tuul!“ naerab Anastassia meenutades esimesi hetki tsikli seljas. „Aga kui saad selle õige tunnetuse kätte, siis tunned end tõeliselt vaba hingena ratta seljas.“
Üle kõige meeldib Anastassiale just kurvis kallutamine: „Viimane kord hakkas juba küünarnukk ka kurvis vastu maad käima!“ Kõik Moto GP sõitjad on näitsiku eeskujuks ning ta püüab nende sõidustiilist eeskuju võtta. „Kiirus rajal on muidugi paeluv , aga mulle meeldib ikka hooga kurvi minna. Aju ütleb, et nüüd tuleb pidurdada, aga mina ütlen vastu, et ei pidurda veel. Teisisõnu, rajal ei saa ma kuulata seda, mida mõistus ütleb. Kui arvan, et nüüd hakkan pidurdama, siis loen veel üks ja kaks ja siis alles pidurdan ja iga ringiga tuleb see mul rohkem välja,“ kirjeldab noor naine hetki ringrajalt.
Väiksemaid kukkumisi on Anastassial ikka ette tulnud. Ta lohutab end sellega, et öeldakse, et mida väiksem ja kergem oled, seda väiksemad on kukkumistraumad. Ilma korraliku varustuseta ta rajale ei lähe ega tsikli selga
ei istu. „Tõelised sõitjad on need, kes ka pärast rasket kukkumist taastuvad ja lähevad tagasi rajale,“ on Anastassia tippsõitjatelt kuulnud.
Tippkiirused jäävad Anastassia sõnul 250 kilomeetrini tunnis ja sellest veidi ülegi. Tema rattal on kiirusenäidik kinni teibitud. „Küsisin kord treeneri käest, et mis kiirusel tema sõidab, et mul endal on seal kuskil 190 juures. Tema vastas, et kui sa jõuad kiirust vaadata, siis see tähendab, et sa sõidad liiga aeglaselt ja teipis mu spidomeetrinäidiku kinni,“ räägib Anastassia.
Anastassia kutsuti Euroopa esimesele naiste treeninglaagrisse Hispaanias
Järgmisel hooajal on Anastassia plaanid juba suuremad. Temaga võttis ühendust rahvusvaheline motoföderatsioon, kes korraldas Hispaanias naissõitjatele treeninglaagrit, et viia ka naised rahvusvahelisele tasemele ja Anastassia sai sinna kutse. Pakuti ka võimalust mõnes Hispaania tiimis kaasa sõita. „Tänu Soome treeningutele oli areng nii suur ja sealt tuli ka palju häid kontakte,“ lisab noor naine. Nüüd on pärast Hispaania treeninglaagrit tema kontaktide pagas veelgi suurem pärast kohtumist paljude ringraja legendidega. Anastassia ütles, et Hispaaniaskäik oli tema üks meeldejäävamaid nädalavahetusi ringrajal. Tulevik selle suurepärase sõitja ees on valla.